Skoleregler

Skoleregler for Olavsborg kristne skole

 

1.      Formålet med skolereglene

Skolereglene skal hjelpe oss til å ha det trygt og godt sammen på skolen. De viser både elever, ansatte og foresatte hvordan vi skal oppføre oss, og hva vi kan forvente av hverandre. 

Gjennom skolereglene lærer du å:

·       Vise respekt og omsorg for andre

·       Ta ansvar for deg selv, tingene dine og det du får låne

·       Samarbeide og bidra til at alle trives og lærer

·       Være med og si din mening, og lære hvordan demokrati fungerer

·       Utvikle gode holdninger og ta kloke valg

Skolereglene handler ikke bare om hva du får og ikke får gjøre. De er en viktig del av det å lære hvordan du kan være et godt medmenneske og hvordan du kan bidra positivt til fellesskapet. Reglene hjelper deg også med å utvikle gode holdninger, å ta ansvar og vise nestekjærlighet. Dette er dessuten verdier som gjør deg tryggere på deg selv og gjør deg bedre rustet til å møte verden utenfor skolen.

Skolereglene skal hjelpe deg til å forstå hvilke rettigheter og hvilket ansvar du har i skolehverdagen. Hvis du bryter en regel, vil en voksen snakke med deg om hva som skjedde og hvordan du kan gjøre det bedre neste gang. Hvis du bryter reglene flere ganger, eller gjør noe som er særlig alvorlig, kan skolen sette inn tiltak for å hjelpe deg med å ta ansvar og lære av situasjonen. Målet er alltid at du skal få støtte til å utvikle deg og bidra positivt i skolemiljøet.

Foreldre og foresatte spiller en viktig rolle i å støtte skolens arbeid med å skape et trygt og godt læringsmiljø. Skolen forventer at dere:

·       Viser engasjement og tar ansvar sammen med barna deres

·       Hjelper barna med å forstå og følge skolens regler

·       Deltar aktivt i samarbeid med skolen ved å være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen

·       Bidrar til å fremme verdier som respekt, medvirkning og inkludering

 

2.      Virkeområde

Skolereglene gjelder for deg når du er på skolen, både inne i klasserom, i ganger og ute i skolegården, og de gjelder også når du er med på turer eller aktiviteter som skolen arrangerer. 

Skolereglene gjelder også når du bruker skolens digitale løsninger, uansett hvor du er. 

Selv om du ikke alltid er på skolen, kan det du gjør på fritiden påvirke hvordan andre har det på skolen. Om du sier eller gjør noe som sårer eller skremmer andre elever på skoleveien, på nettet eller andre steder, kan dette gjøre at de ikke føler seg trygge og trives på skolen. På denne måten påvirker handlingene dine i fritiden skolehverdagen og skolemiljøet, og det er derfor skolereglene også noen ganger gjelder utenfor skoletiden.

 

3.      Organisering av skoledemokratiet

Skolen skal sørge for at både du og foreldrene dine får være med og påvirke hvordan skolen jobber. Det betyr at dere kan være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere det som skjer på skolen. Arbeidet med skolemiljøet, hvordan opplæringen kan bli bedre og hva skolereglene skal inneholde er eksempler på saker hvor dere kan være med og påvirke. 

Det skal være et foreldreråd ved skolen der alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer. Rådet kan velge et arbeidsutvalg.

Ved skolen skal det også være et elevråd.

En representant fra elevene og en representant fra foreldrene har rett til å være til stede på møter i skolens styre. Representanten[e] har her rett til å si meningen sin og få denne tilført protokollen. Ved behandling av saker der det gjelder en lovfestet taushetsplikt, må elever under 18 år forlate styrets møte.

 

4.      Orden 

Slik viser du god orden på skolen

a)         Du går rett til garderoben når det ringer inn og gjør deg klar til å gå rolig inn i klasserommet

b)         Du gjør lekser eller andre forberedelser læreren ber deg om, slik at du er klar til å lære og delta aktivt i opplæringen

c)         Du har med bøker, skrivesaker, oppladet i Pad/MacBook og annet du trenger for å jobbe og delta i opplæringen

d)         Du gjør ferdig oppgaver og prosjekter i tide

e)         Du holder pulten, hyllen, garderobeplassen og sekken din ryddig

Vi forventer at foreldre eller foresatte registrerer fravær i skolen sitt skoleadministrative system samme dag dersom eleven er syk eller har annet fravær

 

5.      Oppførsel 

Slik viser du god oppførsel på skolen

a)         Du er til stede og deltar i opplæringen

b)         Du behandler medelever, ansatte og andre du møter med respekt uansett kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsevne, seksuell orientering m.m. – både på skolen og på nettet

c)         Du er positiv, inkluderer andre og hjelper til med å gjøre skolen til et trygt og godt sted for alle

d)         Du snakker til og om andre mennesker på en hyggelig og oppbyggende måte

e)         Du hører etter og følger beskjeder

f)           Du bruker skolens utstyr, møbler, bøker osv. på en forsiktig måte, og du sier i fra om noe blir borte eller ødelagt

g)         Du følger skolens regler for bruk av digitale enheter, og viser nettvett på skolen og hjemme

h)         Du følger skolens regler for bruk av spesialutstyr på en riktig og trygg måte, og bruker dette kun når en ansatt gir deg lov

i)            Du følger reglene som klassen lager i fellesskap, egne regler for spesialrom (f.eks. kunst og håndverk) og andre utfyllende regler ved f.eks. leirskoleopphold og utenlandsturer

Dette er oppførsel vi ikke godtar på skolen

a)         At du sier eller gjør ting som sårer andre

b)         At du slår, truer eller skader andre 

c)         At du jukser eller prøver å jukse

d)         At du har med eller bruker alkohol, narkotika, tobakk, vape eller snus på skolen, eller at du møter på skolen påvirket av slike stoffer

e)         At du har med eller bruker gjenstander som kan skade eller skremme andre

f)           At du bruker plagg som helt eller delvis dekker ansiktet ditt

g)         At du deler bilder, videoer eller lyd av medlever, ansatte og andre du møter på skolen, uten at du har fått lov til det

h)         At du besøker nettsider med skadelig eller krenkende innhold (f.eks. rasistisk, nazistisk eller pornografisk innhold)

i)            At du forstyrrer undervisningen

j)            At du går fra skolens område uten å ha fått tillatelse til det

k)         At du tar med dyr på skolen

Denne listen inneholder en del eksempler på ting du ikke skal gjøre på skolen, men det finnes også andre ting som kan være utrygt, respektløst eller i strid med reglene. Hvis du er usikker om noe er lov eller lurt å gjøre, kan du alltid spørre en ansatt. 

 

6.      Tiltak ved brudd på skolereglene

Alle tiltak ved brudd på skolereglene skal være slik at elevene forstår hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette. Sanksjonene skal stå i rimelig forhold til hva eleven har gjort, og tiltak bør komme så nær regelbruddet i tid som mulig.

 

Ulovlige rusmidler og ulovlige gjenstander skal inndras og overlates til politiet. Straffbare forhold

vil bli anmeldt. 

 

Mobiltelefoner og annet digitalt utstyr som brukes i strid med regler fastsatt av rektor, kan midlertidig inndras. Det samme gjelder gjenstander som ikke aksepteres etter disse

skolereglene.

 

Dersom skolen inndrar røyk/tobakk/snus eller alkohol fra umyndige elever, skal disse gjenstandene som hovedregel leveres til foreldrene.

 

Skolen kan benytte følgende reaksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel:

a)         Anmerkning

b)         Skriftlig advarsel til elev

c)         Skriftlig melding til foreldre

d)         Pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for

e)         Bortvisning fra undervisningen for en opplæringsøkt, men ikke mer enn to klokketimer

f)           Bortvisning for resten av dagen forutsatt at foreldrene til elever på 1.-7. trinn har fått melding før bortvisningen iverksettes

g)         Bortvisning i inntil tre dager (gjelder kun 8.-10. trinn)

h)         Tilstedeværelse på skolen utenom skoletid for samtaler med lærer/rektor eller utøvelse av oppgaver

 

Gjentatte brudd på skolereglene kan medføre at skolens styre fremmer sak for kommunen om

flytting av eleven til en annen skole, jf. privatskoleloven § 2-4 andre avsnitt og opplæringsloven §

13-2.

 

Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt.

 

Eleven plikter å overholde ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye reaksjoner.

 

Brudd på skolereglene vil i tillegg kunne få konsekvenser for orden- og oppførselskarakteren (gjelder kun 8.-10. trinn).

 

Skade på skolens eiendom kan medføre erstatningsansvar etter skadeerstatningsloven.

 

f)          Elevenes rettigheter

Eleven har rett til å få opplæring i samsvar med privatskoleloven og godkjent læreplan.

Elevene har rett til et trygt og godt fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring, jf. privatskoleloven § 2-4 som viser til opplæringsloven kap. 12. 

Elevene har rett til å bli hørt og delta aktivt i utformingen av regler og skolemiljø, jf. privatskoleloven §§ 5A-2, 5A-4 og 5A-5.

 

g)       Elevenes plikter 

Det er fastsatt i privatskoleloven § 5A-6 at elevene skal være aktivt med i opplæringen og følge skolereglene. 

Elevene skal vise respekt og omsorg for medelever og alle skolens ansatte og bidra til å skape et inkluderende og trygt læringsmiljø.

Elevene kan bli pålagt å gjøre oppgaver utenom skoletiden (lekser).

 

h)      Saksbehandling og akutte reaksjoner fra ansatte

I alle saker som behandles etter disse skolereglene, skal hensynet til elevenes beste være et grunnleggende hensyn, og skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt, jf. privatskoleloven § 5A-1 og § 5A-2.

Det normale vil være at skolens ansatte håndterer brudd på skolereglene gjennom samtale med involverte elever og eventuelt foreldre og med korrekt saksbehandling.

Avgjørelse om bortvising er enkeltvedtak, og reglene i forvaltningsloven gjelder, jf. privatskoleloven § 3-10. Eventuell klage på avgjørelsen sendes til skolen, og dersom skolen ikke omgjør vedtaket om bortvisning, går saken til Statsforvalteren.

I alle saker som behandles etter skolereglene, skal elevens beste og elevens rettigheter etter § 7 i skolereglene være et grunnleggende hensyn.

Elevens foresatte skal få informasjon om sakens innhold og avgjørelsen som skolen har fattet. Ved alvorlige overtredelser av ordensreglementet bør informasjon gis før eventuelt tiltak iverksettes. Ved mindre alvorlige overtredelser skal informasjon gis så snart som mulig etter hendelsen.

Når det er påkrevd, har ansatte plikt til å gripe inn fysisk for å avverge skade, jf. privatskoleloven § 3-10b. Dette gjelder når andre tiltak ikke er tilstrekkelige for å avverge at en elev 

·       krenker en person fysisk eller utsetter seg selv for fysisk fare

·       skader eiendom

·       viser en atferd som er sterkt fornedrende for eleven selv

Det fysiske inngrepet kan ikke gå lenger enn nødvendig, og det skal stå i et rimelig forhold til de interessene som skal ivaretas. Handlinger som er allment aksepterte i samhandling mellom voksne og barn som de har omsorg for, skal ikke regnes som fysiske inngrep etter privatskoleloven § 3-10b.

En ansatt som har benyttet fysiske inngrep som beskrevet ovenfor, skal melde fra om dette til daglig leder, jf. privatskoleloven § 3-10c. Daglig leder skal melde fra til elevens foreldre. Dersom det er benyttet fysiske inngrep mot den samme eleven flere ganger, eller inngrepet er særlig alvorlig, skal daglig leder melde fra til styret for skolen.

Skolen skal dokumentere alle fysiske inngrep med en kort omtale av hendelsen og inngrepet fra ansatte som ble utført, jf. privatskoleloven § 3-10c. Dokumentasjonen skal også omfatte elevens syn på saken.

 

Vedtatt av styret ved Olavsborg kristne skole, 08.10.25

Opplæring i et kristent miljø hvor barna kan få gode venner for livet

Olavsborg Kristne skole